Ik hoop dat jongeren leren dat ze ruimte mogen nemen om hun stem te laten horen

Interview Jeroen Bos – communicatieadviseur bij perron14.

Jeroen Bos geeft als communicatieadviseur bij Perron14 sociale media en communicatieworkshops voor het programma Rug-dekking. In zijn social media-workshop leren jongeren bewust omgaan met hun online boodschap en in de communicatie-workshop geeft Jeroen handvatten om zichzelf beter te presenteren en effectiever te communiceren.

“Het mooiste vind ik om jongeren te zien groeien. Ze komen soms verlegen of zenuwachtig binnen, maar door tips en persoonlijke begeleiding durven ze uiteindelijk zelf te presenteren.”

Kun je kort vertellen wie je bent en wat je doet?

Ik ben Jeroen Bos en werk als communicatieadviseur bij Perron14. Mijn werk is breed: ik vertaal een boodschap naar de juiste middelen, zoals flyers, video’s of Instagram posts, en denk mee over de vorm en ontwikkeling van campagnes en communicatie-uitingen.

Wat voor workshops geef je en voor wie zijn ze bedoeld?

Voor Stichting Schouders-Eronder verzorg ik workshops over sociale media en communicatie, met name voor het programma Rug-dekking. In de social media-workshop leren jongeren bewust omgaan met hun online boodschap. In de communicatie-workshop geef ik handvatten om zichzelf beter te presenteren en effectiever te communiceren.

Wat inspireerde je om deze workshops te geven?

De workshops zijn bedoeld voor een doelgroep die ik in mijn dagelijks leven niet vaak tegenkom. Maar ik weet wel hoe lastig het kan zijn om contact te maken of je plek te vinden in de wereld. Daarom wilde ik graag bijdragen en jongeren ondersteunen.

Hoe bereid je een workshop voor?

Vooraf vragen we altijd veel informatie op bij de begeleiders van de jongeren. Zo krijgen we inzicht in hoe de groep in elkaar zit: is het een hechte groep, wat is de sfeer, kunnen ze goed met elkaar omgaan, hebben ze er zin in? Op basis daarvan bepalen we hoe we de workshop insteken en uitvoeren.

Kun je een voorbeeld geven van een workshop die goed ontvangen werd?

De workshop communicatie over verbale en non-verbale taal. Voor veel jongeren waren dit nieuwe begrippen waar ze nooit bewust over hadden nagedacht. Omdat de inhoud eenvoudig toe te passen is, gingen ze naar huis met het gevoel echt iets geleerd te hebben.

Wat is de grootste uitdaging bij een workshop?

De grootste uitdaging is om de aandacht van de groep vast te houden. Sommige workshops vinden de deelnemers lang en dan is het natuurlijk een uitdaging om iedereen gefocust en betrokken te houden.

Hoe zorg je dat iedereen actief meedoet?

Dat is soms een uitdaging. Sommige jongeren denken alles al te weten, anderen zijn juist nerveus. Het belangrijkste is een veilige sfeer creëren. Als jongeren zich op hun gemak voelen, doen ze vanzelf actief mee.

Wat vind je het leukst aan het geven van workshops?

Het mooiste vind ik om jongeren te zien groeien. Ze komen soms verlegen of zenuwachtig binnen, maar door tips en persoonlijke begeleiding durven ze uiteindelijk zelf te presenteren. Zelfs een kleine groei kan al hartverwarmend zijn, zoals een keer bij

Sparta gebeurde. Daar was een jongen ontzettend zenuwachtig voor een presentatie. We gaven hem tips en uiteindelijk ging het veel beter. Het is geweldig om zo direct groei te zien bij iemand; dat maakt dit werk bijzonder leuk.

Wat hoop je dat deelnemers meenemen?

Ik hoop dat jongeren meer zelfvertrouwen krijgen en leren dat ze ruimte mogen nemen om te presenteren en hun stem te laten horen. En dat jongeren die erg aanwezig zijn leren om hun energie soms wat meer te doseren, zodat ook anderen de kans krijgen om te spreken.

Zijn er nieuwe workshops waar je aan werkt?

Ja, bij Djoenta, dat is een programma van Stichting Schouders-Eronder. We merken dat de doelgroep daar anders is dan bij Rug-dekking. Daarom moeten we onze workshops continu tegen het licht houden en aanpassen om te kijken of ze nog aansluiten bij de groep. 

Om te delen via: